Lindra pollenallergi naturligt

Finns det någon naturlig hjälp mot pollenallergi?

Svar: Ja, det finns en hel del du kan göra själv.
Enbart genom att äta rätt kan du lindra de allergiska symtomen.
Det är också bra att stödja matsmältningen, så att matens proteiner spjälkas bra.

 

Mat vid pollenallergi

Vissa livsmedel innehåller proteiner liknande dem som finns i pollen. Om du äter dessa livsmedel under pollensäsongen förvärras pollenallergin. Detta kallas för korsallergi.

Att undvika korseragerande livsmedel är ett naturligt sätt att lindra pollenallergin. 

 

Några exempel ser du här:

 

Allergisk mot      Livsmedel att undvika     
Björkpollen Stenfrukter (som plommon, körsbär, persika), mandel, äpple, päron, nötter, jordnötter, selleri, kiwi, morot, palsternacka, potatisskal, jordgubbar
Gräspollen Vete, råg, jordnötter, sojabönor, ärtor, tomat, lök
Gråbo Selleri, persilja, morot, vitlök, paprika, fänkål, banan, melon, vissa örtkryddor, kamomill, solrosfrö, muskotnöt

 

Goda nyheter

Vissa pollenallergiker behöver inte undvika livsmedlet helt, utan kan tåla det om det har upphettats. Det gäller speciellt vid allergi mot björkpollen. Om du t ex är björkpollenallergiker och inte tål råa gröna äpplen är det mycket möjligt att du ändå kan äta dem kokta eller ugnsbakade.

En annan god nyhet är att vissa allergiker endast behöver undvika de korsreagerande livsmedlen under pollensäsongen och kan tåla dem övrig tid på året. 

 

För matsmältningen

För att kunna bryta ned matens proteiner behöver du kalcium. Kalcium bidrar till matsmältningsenzymernas normala funktion. 

Kalciumrika livsmedel är mjölkprodukter, nötter, frön och gröna bladgrönsaker.

Helhetshälsa KalciumOptimal är ett lättlösligt och veganvänligt kalciumtillskott.

 

Trött?

Blir du trött och hängig under pollensäsongen? Prova Helhetshälsa PollenOptimal.  PollenOptimal innehåller C-vitamin som bidrar till att minska trötthet och utmattning. Dessutom ingår A-vitamin (i form av karoten) som bidrar till att bibehålla normala slemhinnor.