Våga synas! 🙌🙌🙌🐢

Kost vid stress och utmattning

Sesam- och pumpafrö
Frön överlag har ett högt innehåll av magnesium som bidrar till att minska trötthet och utmattning.

Banan
Banan fyller på nivåerna av Vitamin B-6 som bidrar till normal psykologisk funktion.

Omega3-fettsyran DHA
Fettsyran DHA bidrar till att bibehålla normal hjärnfunktion. Den gynnsamma effekten uppnås vid ett dagligt intag av 250 mg DHA.
Omega3-fettsyran DHA finns i fisk och AlgOmega3.

Lecitin
Lecitinpulver och ägg innehåller kolin som bidrar till att bibehålla normal leverfunktion.

Läs mer om Helhetshälsas Solroslecitin:
https://www.helhetshalsa.se/produkter/fettsyror/lecitin-230-g/

Läs mer om Helhetshälsas AlgOmega-3: https://www.helhetshalsa.se/produkter/fettsyror/algomega3tm---60-kapslar/

Vad är du tacksam för idag?
Forskningen säger att de som visar och känner tacksamhet mår bättre. Vad vill du säga tack för idag?

8 skäl till att visa tacksamhet från Yogobe :
https://yogobe.com/se/blog/tacksamhet-ger-battre-halsa

5 i 1
Supergreens innehåller...
...Näringsrika grönsaker, frukter och bär- bl.a broccoli, blåbär och rödbetor
...Greens- bl.a chlorella, spirulina, vetegräs och korngräs
...Enzymer- naturliga enzymer från frukt och grönt
...Mjölksyrabakterier - 2,5 miljarder mjölksyrabakterier per portion.
...Örter- ingefära, pepparmynta, lakritsrot och Aloe Vera

Läs mer om Supergreens: https://www.helhetshalsa.se/produkter/naringspulver/supergreens-250g/

WHO bannar transfetter
Kakor, margarin och frityrolja med delvis härdat fett; WHO har som ett av sina högst prioriterade mål att få bort det från butikshyllor och restauranger senast 2023.

http://www.who.int/news-room/detail/14-05-2018-who-plan-to-eliminate-industrially-produced-trans-fatty-acids-from-global-food-supply

Har du något att se fram emot i veckan?
Eller något du skulle vilja hitta på som gör dig glad?

Har du läst den nya "Lär känna Helhetshälsa"?
Där kan du se hur vi ser ut och får bl.a reda på varför vi inte jobbar övertid och hur vi undviker smörjmedel i vår produktion.
Läs den här: https://www.helhetshalsa.se/files/files/Lar_kanna_HH_2018_web(2).pdf

Min tystnad betyder inte att jag håller med dig, det betyder att jag inte ser någon mening med att förklara för någon som inte vill förstå.

Hur många bakterier behöver man?
Egentligen så är inte bakterieantalet i Probioplex det viktigaste utan det faktum att det är livskraftiga bakterier som kommer att ta sig levande till tarmarna och där fortfarande ha kraft nog att föröka sig i en rasande fart.
Har du provat den?

Läs mer om Probioplex 90 och 150 kaps:
https://www.helhetshalsa.se/sok/probioplex/

Vegansk mördegskaka på tre ingredienser! 🥥🍑🥧
Originalrecept: Whole New Mom

5 dl aprikoser urkärnade, skurna i kvartar alt. blåbär
Sötning efter smak
6 msk kokossmör (Coconut Butter)

Sätt ugnen på 175°
Vänd frukten/bären i sötningen och fördela ut i en 20 cm pajform.
Smält kokossmöret över vattenbad, men bara tills det är som en tjock gröt, annars lägger det sig inte som en pajdeg ovanpå frukten/bären.
Häll kokossmöret ovanpå frukten och fördela med baksidan på en sked.
Baka i mitten av ugnen 20 min tills ytan har fått färg.
Ta ut och skär i bitar medan kakan fortfarande är varm, den blir för hård sen.
När kakan svalnat ställ in i kylen tills ytan hårdnat, annars blir det inte mördegskonsistens.

Mjäll - Varför? - Vad kan man göra genom kost och livsstil?

Har alla mjäll?
Ja, när hudcellerna byts ut i hårbottnen så lossnar döda hudflagor, hos vissa lossnar mindre hos andra mer, de flagorna är oftast små och "snöar" ner på axlarna, orsaken är oftast en torr hårbotten; färre eller andra hårprodukter och ett mildare schampo räcker ofta.
Om hudflagorna är större och fastnar i hår- och hårbotten så kan man misstänka överväxt av jästsvamp som finns naturligt i hårbottnen, men av anledningar som ännu inte är helt klarlagda, kan öka i mängd. Kommersiella mjällschampon innehåller för miljö- och människa giftiga ingredienser och bör undvikas i den mån det går.

Möjliga faktorer till mjäll:
Stress
Hormonell obalans
Näringsobalans
Obalans i immunförsvaret

Vad kan man göra genom kostens vitaminer och mineraler?
Nedan kan du se vilka vitaminer och mineraler som främst påverkar håret och hårbottnen...
...för normal funktion och omsättning av hårceller:
Folsyra
B-12
Kalcium
Magnesium
Järn
...för normalt hår:
Selen
Zink
Biotin

40% mindre risk för Hjärt-Kärlsjukdom med växtprotein
Det forskarna fann var att de personer som fick sitt protein från i huvudsak kött, hade 61% ökad risk för Hjärt-Kärlsjukdom och de som främst åt protein från växtvärlden, specifikt nötter och frön, hade 40% minskad risk för Hjärt-Kärlsjukdom.
Forskarna följde 81 377 personer ur Adventist Health Study-2, man registrerade deras kost och deras risk för Hjärt-Kärlsjukdom.

https://academic.oup.com/ije/advance-article-abstract/doi/10.1093/ije/dyy030/4924399?redirectedFrom=fulltext

Semestertider... 🌸🌸🌸🌸
Nu tar vi lite semester från Facebook för att njuta av den svenska sommaren, har du brådskande frågor så går det bra att maila info@helhetshalsa.se

https://www.helhetshalsa.se/

Semestertider... 🌸🌸🌸🌸
Nu tar vi lite semester från Facebook för att njuta av den svenska sommaren, har du brådskande frågor så går det bra att maila info@helhetshalsa.se

https://www.helhetshalsa.se/

Äntligen i lager igen! 🙌🙌🙌
På grund av den ökade efterfrågan på AlgOmega3 har vår leverantör haft svårt att leverera, men nu finns den åter i lager hos oss. 😊

Läs mer om AlgOmega3:
https://www.helhetshalsa.se/sok/algomega3/