Hur mycket D-vitamin är säkert att äta?

Fråga: Hur mycket D-vitamin kan jag äta utan att det blir farligt?

Svar: EU:s vetenskapliga råd, EFSA har satt en gräns för högsta säkra dagsintag vid långvarigt bruk.
Gränsen för vuxna går vid100 mcg (4000 IE).
Värdena är satta med god marginal. Biverkningar har setts först vid dagsintag över 250 mikrogram (10.000 IE).

För barn i åldern 1-10 år går gränsen för ett säkert dagsintag vid 
50 mikrogram (2000 IE).

Det är det sammanlagda D-vitaminintaget från mat, berikade livsmedel och kosttillskott som räknas.

 

Helhetshälsa tänker på säkerheten

Helhetshälsas produktion är certifierad enligt kriterierna för säkra kosttillskott till konsument. Våra dosrekommendationer håller sig alltid inom ramarna för vad som anses vara säkert, enligt aktuell forskning.

 

Tar du flera tillskott med D-vitamin?

Om du använder flera olika kosttillskott samtidigt, kolla om de innehåller D-vitamin. Räkna i så fall ihop mängderna, så att det inte blir för mycket tillsammans. 

Det är därför burken med Helhetshälsas starkare D3-Vitamin (75 mikrogram) är märkt med texten "Bör ej användas tillsammans med andra D-vitamintillskott." 

 

Finns det risker med överdosering?

D-vitamin höjer blodets kalciumhalt. Vid överdosering av D-vitamin kan kalciumnivån bli för hög. Det kan leda till förkalkningar av olika organ, som lungor, blodkärl och njurar. 
Personer som tar höga doser av vitamin D bör stå under uppsikt av läkare för att kontrollera blodets kalciumhalt.

Gränsen för ett säkert dagsintag är satt med god marginal och biverkningar har inte setts förrän vid mycket höga doser (över 250 mikrogram /10.000 IE om dagen). 

 

Gravid?

Rekommenderat dagsintag av D-vitamin för gravida är samma som för övriga vuxna: 10 mikrogram per dag om du regelbundet vistas ute i solen, annars 20 mikrogram per dag.