Du är bra, alltid!

Läskande Melonjuice med Dunderpulver, barnens favorit!
Juicen av Familygood innehåller förutom vattenmelon och barnvitamineralen Dunderpulver även rödbeta, gurka, citron och sallad.

Läs mer om Dunderpulver, sockerfri barnvitamineral med hallonpulver: http://www.helhetshalsa.se/produkter/mamma-barn/dunderpulver-30-port/

Kosten dina njurar gillar...och inte gillar!
Njurarna och urinblåsan samarbetar för att eliminera gifter och slaggprodukter ur kroppen.

Kosten dina njurar gillar:
Kalciumintag enligt RDI 800-1200 mg
Kaliumintag enligt RDI 3-3,5 g från frukt och grönsaker
Vatten
Citrusfrukter och melon som är citratrika

Vad dina njurar vill vara utan:
Högt sockerintag
Högt proteinintag
Övervikt
Högt saltintag- över 1 tsk per dag
Alkohol
Oxalatrika livsmedel: spenat, rödbetor, choklad, bönor, sötpotatis, nötter, vete, kolsyrade drycker, te, kaffe

Referenser:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26150027
Kalium: https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/salt-och-mineraler1/kalium
Kalcium: https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/salt-och-mineraler1/kalcium
http://orthomolecular.org/resources/omns/v09n05.shtml
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26645868
https://stegforhalsa.se/orsakerna-till-njursten/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28587918
Oxalat: http://www.webmd.com/kidney-stones/tc/foods-high-in-oxylate-topic-overview

Rawfoodbollar Jordgubb till frukost!
Recept från My kids lick the bowl
2,25 dl frusna jordgubbar
2,25 dl havregryn
1 rågad dl solrosfrön
1 dl kokosmjöl
Eventuell sötning
2 msk kokosolja
Riven kokos att rulla bollarna i.

Mixa alla ingredienser med 1 msk av kokosoljan, om smeten känns torr när allt är finmalt och blandat så kan du ha i den andra matskeden kokosolja.
Gör 30 jordgubbsbollar och rulla dem i riven kokos.
Ställ i kylen över natten.

Har du provat att göra yoghurt med Probioplex?
Med några Probioplex-kapslar kan du tillsätta både bakteriekultur och syra till din mjölkfria nöt- eller kokosyoghurt.

Kokosyoghurt och Frozen yoghurt:
http://www.helhetshalsa.se/recept/desserter/frozen-yoghurt/

Cashewyoghurt:
http://www.helhetshalsa.se/recept/mellanmal-och-frukost/cashewyoghurt/

Kokosyoghurt:
http://www.helhetshalsa.se/recept/mellanmal-och-frukost/kokosyoghurt/
Hej alla <3 Här kommer en spännande berättelse om Helhetshälsas B12 och svåra domningskänslor <3

Jag måste helt enkelt bara berätta om en upplevelse som en av mina kunder fått med Hellhetshälsas B12.

Den här personen har sedan 2013 haft svåra domningar i vänster sida, i handen, armen och ansiktet/huvudet. Personen har ibland haft riktigt svåra domningsattacker nästan som förlamning, har personen berättat för mig.

Inom sjukvården har man flera gånger trott att personen fått stroke, så man har haft personen intagen flera gånger för koll, men det har inte varit någon stroke ej heller någon tia.

Sedan år 2015 har domningarna varit ännu svårare, personen har sen dess haft dessa svåra domningsattacker varje månad och ibland varannan vecka och främst vid fullmåne. Personen hade läst i någon grupp här på fb att det var någon annan också som lagt märke till att de haft svårare domningar just vid fullmåne, så därför började min kund lägga märke till detta också, vilket också stämde in på den här personen.

För ca 2 månader sedan började personen med Helhetshälsas B12 (methylkobalamin) och sedan dess har domningarna blivit mycket mycket bättre, personen har endast haft domningskänsla EN enda gång sedan dess och en mycket mycket svagare domningskänsla.

Tack vare den här effekten som den här personen fått av Helhetshälsas B12 har personen fått en helt annan livskvalitet, och ett mycket enklare liv.

Jag ville berätta om denna upplevelse som min kund fått ifall någon annan också kan få hjälp på detta sätt som har samma svåra symtom.

Tack tack och åter tack för en spännande berättelse till min kund som vill vara anonym <3

Frukost fullmatad med fettsyror! Cashew Kitchen
Chiapudding med havtornsbär, avokado och AlgOmega3

Havtornsbär Omega-7
Chiafrön Omega-3
Avokado Omega-9
AlgOmega3 Omega-3, 500 mg DHA + EPA per kapsel

Läs mer om AlgOmega3: http://www.helhetshalsa.se/produkter/fettsyror/algomega3tm---60-kapslar/

Bild: Cashew Kitchen
https://www.instagram.com/cashewkitchen/

Ett av våra ❤-projekt!
I Malagiri, Nepal ligger skolan 1,5 timme bort och de äldre barnen hålls hemma för att ta hand om de mindre när föräldrarna jobbar på fälten.
Hunger och kyla gör att föräldrar låter sina barn sniffa lim för att hålla sig lugna.

Genom föreningen Trinity Skolprojektet i Malagiri - Nepal fick vi möjligheten att stötta byggandet av en skola och vi fortsätter idag att hjälpa föreningen så att barnen varje dag förutom att lära sig skriva och läsa och tillåts vara kreativa får tre väl sammansatta mål mat om dagen, lär sig om och ges möjlighet till att sköta sin hygien för att minska smittspridning, och får komma in värmen.

http://trinitynepal.se/bildgalleri/
http://www.vf.se/uncategorized/varmlandsprojekt-ger-barn-ny-skola/

Svensken får i sig lika mycket tungmetaller
Livsmedelsverkets undersökning Matkorgen visar att svenskarna får i sig lika mycket bly, kvicksilver och kadmium som i tidigare undersökningar.

Ett för högt intag av tungmetaller påverkar hjärna, inre organ och nervsystemet negativt, känsligast för effekterna är barn som utvecklas och som dessutom lättare når ett högre intag p.g.a sin storlek.

Så minskar du kostintaget av tungmetallerna*:

Bly:
De högsta halterna bly får vi genom mjölkprodukter, socker, sötsaker och spannmål, se över om du kan minska intaget från de livsmedelsgrupperna till fördel för livsmedel med lägre blyhalter.

Kvicksilver:
Fisk är den största källan till kvicksilver i svenskens kost, om du äter fisk välj då fisk från från öppna hav, som Atlanten, Nordsjön, Stilla Havet och Norra Ishavet där halterna generellt är lägre.

Kadmium:
Spannmål och potatis innehåller de högsta halterna, genom att välja ekologiskt så kan du minska intaget.

*Påverkan av halterna från vätskeintag av vatten är inte medräknat.

Referenser:
https://www.livsmedelsverket.se/globalassets/rapporter/2017/swedish-market-basket-survey-2015-livsmedelsverkets-rapportserie-nr-26-2017.pdf
https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonskade-amnen/metaller1/bly
https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonskade-amnen/metaller1/kvicksilver
https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonskade-amnen/metaller1/kadmium
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4141693/

Rosblad i din hudvård- på 3 sätt!
Rosens eteriska oljor har en sammandragande, lugnande effekt på huden.

Rosolja
Koka upp 5 dl vatten och stäng sedan av plattan, ta 1 dl olja (som jojobaolja eller olivolja) och häll upp i en burk med lock, riv isär 1-1,5 ros färska rosblad och lägg ner i burken tills oljan är full av rosblad, rör om.
Sätt på burklocket och ställ ner i det varma vattnet, det hjälper de eteriska oljorna att frisättas.
När vattnet kallnat, ta ur burken och låt stå minst 24 timmar innan du silar bort rosbladen från oljan.
Inspiration från: https://www.youtube.com/watch?v=MYUKFNuZUOM

Hemmagjord rouge
Torka rosblad och mortla dem sedan till ett fint pulver, blanda med arrowrotpulver (2:1)
Inspiration från: http://livesimply.me/2013/08/19/diy-homemade-blush/

Ansiktsvatten ros
Gör först ett rosvatten som bas där du tar rosblad i ett lager i en kastrull och häller över destillerat vatten (finns på apoteket) så det precis täcker, låt sjuda 20-30 min. Sila bort bladen och låt svalna.
Till ansiktsvattnet blandas 1 del rosvatten med 4 delar destillerat vatten i en sprayflaska.
Recept: http://www.thehealthymaven.com/2015/08/how-to-make-homemade-rosewater.html

Hos oss ska alla trivas, likväl växterna i vår trädgård, vatten med nässlor i, det gillar de!

Bästa ingredienserna för din lever!
Kronärtskocksblad dippade i den här linsröran kommer din lever gilla, de innehåller flertalet ämnen som levern anses må bra av:

Kronärtskocka
- innehåller fytonäringsämnen som silymarin
Linser
- ger en lagom mängd protein och är fiberrika
Vitlök
- innehåller svavelföreningen allicin och selen
Lök
- producerar glutation
Avokadoolja
- ger enkelomättade fettsyror
Koriander
- högt klorofyllinnehåll
Solroslecitin
- en god källa till kolin som bidrar till att bibehålla normal leverfunktion.

Läs mer om Helhetshälsa Solroslecitin: http://www.helhetshalsa.se/produkter/fettsyror/lecitin-230-g/

Se receptet på Linsröran av https://www.instagram.com/guiltfree_living/
http://www.helhetshalsa.se/recept/vego-matratter/linsrora/

Referenser:
https://www.rodalewellness.com/health/the-best-foods-for-your-liver/slide/10
http://www.onegreenplanet.org/natural-health/foods-to-cleanse-and-care-for-your-liver/
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/PDF/?uri=CELEX

Semestertider ☀
Facebookansvarige checkar ut för semester 22/6-20/8-17. 😎
Maila gärna info@helhetshalsa.se om du har brådskande frågor.

Ha en skön sommar allihopa och lova mig att göra mycket av det ni gillar mest! 🙏🏻
Kram Madeleine

Midsommar-lunch!
Vår VD Didrik och platsansvariga Elaine hugger in på den ugnsbakade patén gjord på bl a aubergine, morot, palsternacka, broccoli och kikärtor. Till det serverades paprikasås, färskpotatis, rödbetor och sallad. 🍆🥕🥔🥗🌶